Bilinçsiz Yapılan Spor Aktiviteleri Sakatlık Nedeni
Levent Sürer
17.04.2020

Bilinçsiz Yapılan Spor Aktiviteleri Sakatlık Nedeni

Vücudumuzu zamana karşı hazırlamak bizim elimizde. Yaşayış tarzımız, yaptığımız iş, beslenme şeklimiz, stres seviyemiz ve özellikle de düzenli spor yapıp yapmamamız vücudumuzun geleceği için önemli birer faktördür.

Ancak, spor yaparken vücudumuzun ne gibi tepkiler verdiğini ve spor sırasında nelere dikkat etmemiz gerektiğini biliyor muyuz?

Sporun saymakla bitmeyen yararları olduğu gibi bilinçsizce yapıldığında telafisi olmayan zararlara da sebep olacağını unutmamalıyız. Özellikle yazın yaklaştığı zamanlarda forma girme hevesiyle hızlıca ve limitleri sonuna kadar zorlayarak spor yapmaya başlarız. Bunu yaparken kalp sağlığımıza ne kadar zarar vereceğimizi unuturuz.

Dünya Sağlık Örgütü’nün yaptığı araştırmada, haftada dört gün ve günde en az yarım saat yapılan egzersizin kalp sağlığına yararlı olduğu görülmüştür. Bunu da spor yaparken dikkat edilecek hususlar arasına özenle eklemeliyiz.

Nasıl ki günlük hayatımızda yaptığımız tüm işlerde bir hazırlık safhası varsa spor yapmadan önce de bir hazırlık aşamasından geçmemiz gerekir. Öncelikle sağlık kontrollerimizi yaptırmalı ve ona göre vücudumuza en olumu etkisi olacak olan spor dalını ve seviyesini kararlaştırmalıyız.

Spor, tüm vücut fonksiyonlarımızda değişiklik yapar. Örneğin, oksijen ihtiyacımız 12 kata kadar artarak kalbimizin daha fazla kan pompalamasını sağlar ve kalbin iş yükü artar. Zamanla artan bu iş yüküyle orantılı olarak kalp kasları güçlenir. Tüm bunların sağlıklı bir şekilde gerçekleşebilmesi için düzenli egzersiz yaparak kalbimizi spora hazırlamamız gerekir. Yapılacak hazırlıkla sol karıncığında hacim ve kas artışı meydana gelen kalbimiz, temposu yüksek fiziksel aktiviteleri yaparken bizi zorlamaz. Spor yapmadan önce ve spor yapmaya devam ettiğimiz süre boyunca periyodik sağlık kontrollerimizi aksatmamalıyız.

Spor yaparken başımıza çeşitli kazalar gelebilir. Spor yaralanması olarak adlandıracağımız bu kazalar çoğunlukla yetersiz ısınma ve ısınmayı takiben yapılması gereken germe egzersizlerine ve spor sonrası soğuma egzersizlerine gereken önemi vermemekten kaynaklanmaktadır. Bunun yanında yorgunluk, aşırı yüklenme, yaş, cinsiyet, anatomik sorunlar, iyileşmemiş yaralar, psikolojik faktörler de spor yaralanmalarına sebep olabilen faktörlerdir.

Ülkemizde sıkça yapılan halı saha maçları, öncesinde ısınma ve esneme egzersizleri yapılması gereken bir branştır. Yeterli esneme ve ısınma hareketi yapılmazsa ani hareketler ayak bileği ve diz eklemlerinde ciddi hasarlar meydana getirebileceği gibi ön çapraz bağı, menüsküs yaralanmaları, ayak bileğinde bağ yaralanmaları, ayakta kırık çıkık şeklinde halı saha maçlarında sık sık karşılaşılan spor yaralanmaları meydana gelebilir. Yaşanması muhtemel bu tür halı saha kazalarında ciddi cerrahi müdahaleler gerekebilmekte, hatta uzun süreli rehabilitasyona kadar giden bir tedavi süreci yaşanabilmektedir.

Ayrıca ve ne yazık ki bir saatlik halı saha maçı sırasında yaşanan yaralanma sonucunda tam olarak iyileşemeyen ya da hareket kısıtlılığı yaşayan halı saha sporcuları ile karşılaşabilmekteyiz. Spor vücudumuz için çok önemli bir etkendir. Ancak, yanlış yapılan spor, vücudumuza bir yarar değil, zarardır. Bu nedenle spora başlamadan önce yeterli ısınma ve esneme hareketi yapmak, vücudumuz için bir ihtiyaçtır.

En yaygın spor yaralanmaları

  • Burkulmalar
  • Diz yaralanmaları
  • Kas Hasarları
  • Aşil tendonu yaralanmaları
  • Kaval kemiği ağrıları
  • Omuz Kas Yırtıkları
  • Kırıklar
  • Çıkıklar
  • Bağ yırtıkları
  • Menisküs yırtıkları
Levent Sürer

Op. Dr. Levent Sürer
Ortopedi Ve Travmatoloji

Uzmanlık Alanları

Makaleler

Bu sitede çerezler kullanılmaktadır. Daha fazla bilgi için buraya tıklayın. Siteyi gezerek çerezleri kabul ediyorsunuz.